blogersicon
مافیای قدرت وثروت در خط قرمز

مافیای قدرت وثروت در خط قرمز

 
قدرتمندترین سایه اقتصادی وتجاری کشور
نویسنده : janews - ساعت ٩:٤٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ فروردین ،۱۳۸٩
 

نمونه ای از اگهی ستاد در مورد املاک موجود در تهران 

 

 

این نمونه ای از اگهی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  قدرتمندترین سایه اقتصادی وتجاری کشوراست  ساختارجدید ستاد اجرایی فرمان امام شامل یک مجموعه صد نفری است که سیاست گذاری و نظارت بر اجرای فعالیت های این نهاد را بر عهده دارد  با اصلاح ساختار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، این نهاد از یک مجوعه ملک فروشی به یک جریان اقتصادی تبدیل شده واین گروه اقتصادی دارای پنج زیر مجموعه شامل ساختمان، I C T، نفت و انرژی، صنعتی و مالی است که از بخش های مهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است.  واین اگهی یکی از پنج بخش  فعالیت های اقتصادی این ستاد در  بخش اموال واملاک  است که  میزان دارایی اش تنها در بخش  اموال و املاک پنجاه هزار میلیارد تومان است.



 
comment نظرات ()
 
 
مشکوک ترین مرگ سیاسی
نویسنده : janews - ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

 

دکتر سلیمانی پور(مدیرعامل کنسرسیوم اعتماد مبین)

کنسرسیوم اعتماد مبین کنسرسیومی متشکل از سه شرکت است. «شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران» و «شرکت شهریار مهستان»، متعلق به «بنیاد تعاون سپاه» و «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» متعلق به «ستاد اجرایی فرمان امام» شرکت های تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند این شرکتها در استان‌های تهران و خراسان قرار دارند. در ۵ مهر سال سال ۱۳۸۸ این کنسرسیوم ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش ۷۸۰۰ میلیارد تومان خریداری کرداز سه شرکت تشکیل دهنده کنسرسیوم، «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» در سال ۱۳۸۳ و دیگر شرکت‌ها در سال ۱۳۸۵ و۱۳۸۶ تشکیل شدندخرید سهام مخابرات در شهریور ۱۳۸۸ و در آخرین روز مهلت ارسال درخواست برای خرید بلوک مدیریتی مخابرات ایران، خبر درخواست کنسرسیوم اعتماد مبین منتشر شد در ابتدا کنسرسیوم و «شرکت پیشگامان کویر یزد» باید برای خرید این سهام با یکدیگر رقابت می‌کردند ولی پس از دوبار تأخیر در واگذاری سهام مخابرات در تاریخ ۱۸ و ۲۵ شهریور ماه ، در ۲ مهر سه روز قبل از سومین تلاش برای فروش سهام مخابرات ، «شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» وابسته به نیروی مقاومت بسیج از حضور خود در این واگذاری خبر داد. در روز عرضه سهام «شرکت پیشگامان کویر یزد» از رقابت کنار گذاشته شد.در ابتدا رئیس سازمان خصوصی سازی ایران خبر انصراف «شرکت پیشگامان کویر یزد» را داد ولی معاون او اعلام کرد که این شرکت هم انصراف داده و هم ردصلاحیت شده‌است.«شرکت پیشگامان کویر یزد» انصراف خود را رد کرد در نهایت علت رد صلاحیت این شرکت ، نداشتن اهلیت امنیتی عنوان شد. ۴۵ روز پس از آنکه کنسرسیوم توانست ۵۱ درصد سهام مخابرات را خریداری کند و در اخرین مهلت قانونی، کنسرسیوم ۲۰ درصد از میزان خرید را پرداخت کرد

     تاریخی ترین چک ایران که  کنسرسیوم بابت  ٢٠   درصد از میزان خرید را پرداخت کرد


 رابطه با مهر اقتصاد ایرانیان پس از خرید سهام مخابرات توسط کنسرسیوم،«شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» با وجود به دست نیافتن به توافق برای درخواست مهر اقتصاد ایرانیان از کنسرسیوم مبنی بر واگذاری مستقیم ۱۲٫۵ درصد از سهام مخابرات ،۳۰۰میلیارد تومان وام در اختیار کنسرسیوم قرار داد.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
ستاد اجرائی فرمان امام (ره)
نویسنده : janews - ساعت ٢:٥٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

نهادی حکومتی (و نه دولتی) در ایران است که مطابق قوانین مؤسّسات عمومی غیر دولتی و به طور مستقیم زیر نظر مقام رهبری اداره می شود.

آغاز به کار این ستاد در سال ۱۳۶۸ در راستای اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و بنا بر قانون نحوه اجرای اصل ۴۹، با مهلتی یک ساله جهت شناسایی و مصادره اموال وابستگان به رژیم سیاسی سابق ایران و به دستور آیت الله خمینی به تصویب رسید.

اصل ۴۹ قانون اساسی دربرگیرنده تکلیف قوای اجرائی کشور در قبال اموال و املاک رها شده و تشریح آن بخش از آن اموال که بایستی به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران مصادره شوند، می باشد. به نحوی که به موجب آن اصل از قانون، دولت مکلّف است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه‌‌کاری ها و معاملات دولتی، دایر کردن اماکن غیرمشروع و سایر موارد را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او، به بیت‌المال واگذار کند. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.

فعّالیّتهای این نهاد به استناد ضوابط عملکردی مؤسّسات غیر دولتی، مشمول نظارت سازمان بازرسی کلّ کشور نمی باشد.

۱ انتقادات و اتّهامات

۲ دفاعیّات

۳ جُستارهای وابسته

انتقادات و اتّهامات

از دیدگاه منتقدین و مخالفین، صرف تداوم فعّالیّت این ستاد تا به امروز، در حالی که از ابتدا با مهلتی یک ساله آغاز به کار کرده بوده است، به خودی خود تأمّل برانگیز است.

همچنین به ادّعای کسانی که خواهان بازنگری کلّی در فعّالیّتهای این ستاد هستند، در سال ۷۰ و با صدور فرمان رهبری برای مصادره اموال وابستگان دودمان پهلوی، یهودیان و دیگر اقلّیّت‌ها و حتّی مسلمانان مهاجر، بدون وکیل یا نماینده برای سرپرستی اموال، عملکرد ستاد شرایط ویژه‌ای پیدا کرد. بنا به گفته آنان، از حدود ده هزار پرونده پیگیری ‌شده در ستاد اجرایی در سالیان گذشته، تنها ۵۰ درصد آن مربوط به وابستگان رژیم سابق بوده و حدود ۵۰ درصد نیز به ‌ایرانیان مسلمان سفرکرده مربوط می‌شد که به خارج از کشور رفته و وابستگی به رژیم سابق نداشته‌اند و صرفاً به دلیل اقامت در خارج از کشور، همه یا بخشی از اموال آنان، مصادره شده است.

به عقیده این گروه یکی از علل اصلی این انحراف، بهره‌مند شدن قضّات حکم کننده از اموال مصادره شده است و بعضاً آنان را متّهم به خریداری از یک تا پنج ملک در ازای حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت آن کرده اند و عنوان داشته اند که مسئولان ستاد نه تنها از این پدیده ناراحت نشده اند که آن را تشویق و تأیید نیز کرده‌اند.

از نظر این گروه که تشکیل دهندگان آن را منتقدانی از هر دو گروه موافق و مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل می دهند، فارغ از ابهامات وایرادات جدّی حقوقی و شرعی که بر تصاحب اموال شهروندانی که به دلایل گوناگون در سایر کشورها اقامت می‌کنند وارد است، هزینه‌های این کار برای وجهه نظام، با ایجاد پایگاه برای مخالفان ، ناراضی‌سازی علیه نظام، تشکیل حلقه‌های فساد و باندهای مافیایی برای تصاحب اموال تحت پوشش اصل ۴۹ و ستاد اجرایی و پیامد آن، ایجاد آلودگی در دستگاه قضائی، ضابطان و ستاد اجرایی سنگین بوده و لزوم تجدیدنظر به چشم می‌خورد.

این گروه همچنین عنوان می دارند که مفاد اصل ۴۹ تنها پیگیری مصادره اموال وابستگان رژیم سابق نبوده (حال آنکه اجرای همان هم از منظر منتقدین بسیار ناقص و به اندازه یک چهارم همه اموال در سراسر کشور صورت گرفته) و با گذشت سالها از تصویب قانون اساسی، کار جدّی در راستای اجرای سایر ضوابط صورت نگرفته و این لزوم تجدیدنظر در ساختار مجموعه ستاد اجرایی را دو چندان می کند.

شدّت تشکیک در سلامت کاری ستاد، به اندازه ای بوده است که در موردی بیت آیت الله خمینی و بویژه شخص حسن خمینی، خواستار حذف نام امام از عنوان این ستاد، به عنوان حداقل اقدامی که برای ردّ انتساب فعّالیّتهای کنونی آن به رهبر فقید ایران می توان صورت داد، شده اند.

دفاعیّات

در مقابل طرح ادّعای ابهام و انحراف کاری ستاد، این نهاد مطرح ساخته است که ستاد اجرائی صرفاً در مواردی که صاحبان حق در رسیدگی به ثروت نامشروع معلوم نباشند وظیفه‌مند است و به این یگانه وظیفه خود مجدّانه عمل کرده است.

بنا به اعلام ستاد اجرائی، اصولاً این ستاد تنها به منظور اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی تأسیس نشده بلکه برای تحقّق بخشیدن به اصل ۴۵ قانون اساسی نیز به فرمان آیت الله خمینی که اموال در اختیار ولی فقیه را تبیین کرده ایجاد شده است. ستاد اجرائی، ضمن جوابیّه ای به یک گزارش انتقادی، با استناد به مفادّ قانونی مختلفی از قوانین اساسی، مدنی و مجازات اسلامی، مبادرت به توضیح اموال در اختیار ولی فقیه ورزیده و اذعان داشته است که ترتیبات دقیق نگهداری، اداره، فروش و مصرف آنها در قوانین یاد شده به تفصیل معلوم شده است.

ستاد اجرایی همچنین در مورد اموال موضوع اصل ۴۵ قانون اساسی (از جمله اموال رها شده در زمان انقلاب، جنگ و اموالی که صاحبان آنها از آنها اعراض نموده و یا پس از خروج از کشور وکیل، ولی قهری، ورثه یا هر گونه نماینده‌ دیگری در ایران نداشته و اداره اموال خود را به کسی محوّل نکرده‌اند) عنوان نموده است که این اموال را سرپرستی و اداره می‌کند و عنوان این‌که ستاد این‌گونه اموال را مصادره کرده است به هیچ وجه منطبق با واقع نیست، زیرا اوّلاً مرجع صدور احکام قوّه قضائیّه است (و نه ستاد) و در ثانی، محاکم قضائی حکم به تملیک و سرپرستی اموال صادر می‌کنند و نه مصادره اموال. ضمناً مانده بهای مقدّم آنها در حساب‌های امانی نگهداری می‌شود تا پس از مراجعت صاحبان به آنان مسترد شود. در غیر این صورت، مورد تصرّف و یا جعل به صورت گسترده قرار می‌گیرند. ستاد اجرائی، همچنین تأکید میکند که این شیوه اقدام در مورد اموال مجهول‌المالک و رهاشده، اختصاص به پس از پیروزی انقلاب اسلامی و یا نظام حقوقی اسلامی ندارد و قبل از انقلاب نیز، طبق مادّه ۲۸ قانون مدنی «اموال غائبین، بلاوارثین ... به مصارف فقرا می ‌رسد». بنابراین اداره و نگهداری از این اموال به عنوان یک ضرورت اجتماعی در اختیار دادگستری بوده و در سایر نظام‌های حقوقی و دیگر کشورها نیز، نهادهای قضائی و شبه‌قضائی سرپرستی و اداره این‌گونه اموال را به عهده دارند.

ستاد همچنین طرح این ادّعا را که نیمی از اموالی که در اختیار نهاد مذکور قرار گرفته، مربوط به مسلمانان مهاجر از کشور است، یا برخورداری برخی قضّات از منافع مادّی این پرونده ها را سراسر کذب دانسته و تشریح کرده است که ستاد صرفاً در مقام اجرای دادنامه‌های صادره با مبادی ذیربط همکاری می‌نماید.

ستاد همچنین از فروش یا عرضه حدود ۹۰ درصد املاک در مزایده‌های سراسری، تهیّه صورت‌های مالی تلفیقی هر ساله زودتر از قواعد قانونی، ‌حسابرسی و بازرسی دقیق و ارائه گزارشی مقبول و بدون بند از حسابرسان و بازرسان قانونی سخت‌گیر و تصویب آنها در مجامع عمومی سالیانه ستاد اجرایی خبر داده و آنها را مؤیّد انضباط مالی خود توصیف نموده است


 
comment نظرات ()
 
 
قانون اجرای اصل 49 قانون اساسی
نویسنده : janews - ساعت ٢:٥٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

شماره 45770 25/6/1363

وزارت دادگستری

باستنادتبصره 1قانون تعیین مهلت قانونی جهت اجرای اصل یکصدوبیست و سوم قانون اساسی ،قانون نحوه اجرای اصل 49قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که درجلسه روزچهارشنبه هفدهم مردادماه یکهزارو سیصدو شصت وسه مجلس شورای اسلامی ایران تصویب و بعلت عدم اعلام مغایرت با موازین شرعی و اصول قانون اساسی از طرف شورای محترم نگهبان طی نامه شماره 435-ق مورخ 12/6/63مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری واصل گردیده است برای اجراءبه پیوست ابلاغ میگردد

نخست وزیر -میرحسین موسوی

بخش اول -تعاریف و مقررات خاصه

ماده 1-اصطلاحات مذکوردر این قانون که در قوانین دیگرتعریف نشده بشرح زیر بیان میشود:

1-ربا بردونوع است.

الف -ربای قرضی و ان بهره ایست که طبق شرط یا بناو روال مقرض از مقترض دریافت نماید.

ب -ربای معاملی و آن زیاده ای است که یکی از طرفین معامله زائد برعوض یامعوض از طرف دیگردریافت کندبشرطی که عوضین مکیل یاموزون و عرفایا عرشااز جنس واحدباشند.

2-زمین رهاشده زمین مسبوق به احیائی است که مالک ازآن اعراض کند تبصره -اعراض مالک باید دردادگاه ثابت شود.

3-مباحات اصلی اموالی است که مالک و سابقه احیاءوتحجیر وحیازت نسبت به آنهامعلوم نباشد.

4-سوء استفاده از موقوفات عبارتست از تحصیل ثروت ناشی ازدخالت در وقف برخلاف ترتیبی که شرع معین نموده باشد. 5-سوء استفاده از مقاطعه کاریهاو معاملات دولتی عدم رعایت قوانین و مقررات و شرایط در قراردادهائی است که بین دولت واشخاص حقیقی و حقوقی منعقدشده و موجب درآمدنامشروع شده باشدو یا اینکه دراثر اعمال نفوذ وروابط،معامله یا قراردادی برخلاف شرع و مصالح مسلم است اسلامی انعقاد یافته باشد.

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
لزوم بازنگری کلی در فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره)
نویسنده : janews - ساعت ٢:۳۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

با انتشار خبر تغییر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و انتصاب دکتر ایروانی، رئیس سابق این ستاد به سمت معاون حسابرسی و نظارت دفتر مقام معظم رهبری، لزوم بازنگری بنیادین در فعالیت‌های این ستاد احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»،‌ ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که در سال 1368 تأسیس شده، بنا بر قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی مصوب سال 1364، با دستور رهبر انقلاب فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این ستاد که برای اجرای اصل 49 قانون اساسی، به ویژه شناسایی و مصادره اموال وابستگان به رژیم سابق تصویب و مهلتی یک ساله برای اجرای اصل 49 قانون اساسی معین شد، امروز پس از گذشت بیش از هفده سال، عملکردی تأمل‌برانگیز دارد.

در سال 70 با صدور فرمان رهبری برای مصادره اموال وابستگان طاغوت، یهودیان و دیگر اقلیت‌های مهاجر و مسلمانان مهاجر، بدون وکیل یا نماینده برای سرپرستی اموال عملکرد ستاد شرایط ویژه‌ای پیدا کرد.

از حدود ده هزار پرونده پیگیری ‌شده در ستاد اجرایی در هفده سال گذشته، تنها 50 درصد آن مربوط به وابستگان رژیم سابق بوده و حدود 50 درصد نیز به ‌ایرانیان مسلمان سفرکرده مربوط می‌شد که به خارج از کشور رفته و وابستگی به رژیم سابق نداشته‌اند و صرفا به دلیل اقامت در خارج از کشور، همه یا بخشی از اموال آنان، مصادره شده است.

یکی از علل اصلی این انحراف، بهره‌مند شدن قضات حکم کننده از اموال مصادره شده است و بعضا از یک تا پنج ملک را به حدود 10 تا30 درصد قیمت آن خریداری و مسئولان ستاد هم نه تنها از این پدیده ناراحت نشده که آن را تشویق و تأیید هم کرده‌اند.

فارغ از ابهامات جدی حقوقی و شرعی که بر تصاحب اموال شهروندان مسلمانی که با مسافرت به کشورهای اسلامی یا غیراسلامی به دلایل گوناگون در این کشورها اقامت می‌کنند، هزینه‌های این کار برای وجهه نظام، ایجاد پایگاه برای اپوزیسیون خارج از کشور، ناراضی‌سازی علیه نظام، تشکیل حلقه‌های فساد و باندهای مافیایی برای تصاحب اموال تحت پوشش اصل 49 و ستاد اجرایی و پیامد آن، ایجاد آلودگی در دستگاه قضائی، ضابطان و ستاد اجرایی سنگین بوده و لزوم تجدیدنظر به چشم می‌خورد.

فارغ از آن‌، با گذشت 27 سال از تصویب قانون اساسی، کوچکترین کار جدی در راستای اجرای اصل 49 غیر از پیگیری مصادره اموال وابستگان رژیم سابق، که آن هم بسیار ناقص و در اندازه یک چهارم همه اموال در سراسر کشور است، صورت نگرفته؛ بنابراین، لزوم تجدیدنظر در ساختار مجموعه ستاد اجرایی به چشم می‌خورد.

جوابیه ستاد اجرایی به گزارش «بازتاب»

در پی انتشار گزارش «بازتاب» با عنوان «لزوم بازنگری کلی در فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)»، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در جوابیه‌ای به «بازتاب» اعلام کرد: «با پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی اصول 49 و 45 قانون اساسی با الهام از شرایط و ملاکات شرعی در مورد چگونگی استرداد اموال نامشروع و اداره اموال در اختیار حاکم تقنین گردید.

اصل 49 قانون دولت را موظف ساخته است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه‌‌کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش زمینه‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او، به بیت‌المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.

ملاحظه می‌شود در مصادیق متعدد اصل 49 ستاد اجرایی در مواردی که صرفا صاحبان حق در رسیدگی به ثروت نامشروع معلوم نباشند، وظیفه‌مند است.

ستاد اجرایی نه تنها به این وظیفه خود مجدانه عمل کرده است، بلکه پیشتاز مقابله با شبکه‌های نفوذی دست‌اندازی به بیت‌المال نیز بوده است. ستاد اجرایی با نفوذناپذیری و مجاهدت خاموش و بی‌ادعا، بزرگ‌ترین شبکه‌های جعل و زمین‌خواری را شناسایی و با بررسی‌های همه‌جانبه، اموال را از آنها مسترد و به بیت‌المال اعاده کرده است.

زمین‌خواران شبکه‌های پیچیده جعل و نفوذ و ایجاد آلودگی در ستاد اجرایی موفق نبوده و تلاش‌های آنان و همراهی‌های بی‌دریغ دوستانشان نیز سودی نبخشیده است. شیوه کار ستاد و نحوه اداره پرونده‌ها، پدیده‌ای است که کمتر شاهد نظایر آن هستیم زیرا تصمیم‌گیری مبتنی بر خرد جمعی است نه سلسله‌مراتبی و فردمحور.

ملاحظه می‌شود که ستاد اجرایی در مبارزه با باندهای زمین‌خوار و جاعلین که عمدتا روی اراضی و املاک بلاصاحب و صاحب فراری فعالیت می‌کنند، هیچ‌گاه کوتاهی نکرده و در چهارچوب وظیفه قانونی خود، اقدامات قاطعی را صورت داده و به نتیجه رسانده که مستندات آن موجود است. قابل ذکر است که سیاست ستاد اجرایی، فعالیت و حرکت بدون جنجال و تبلیغات لیکن حرکت مستحکم، قاطع و مؤثر بوده است و دور از انصاف است این‌گونه مورد تعرض قرار گیرد.

اصولا ستاد اجرایی صرفا به منظور اجرای اصل 49 قانون اساسی تأسیس نشده بلکه برای تحقق بخشیدن به اصل 45 قانون اساسی نیز به فرمان حضرت امام(ره) که اموال در اختیار ولی فقیه را تبیین و تحدید فرموده‌اند ایجاد شده است. اموال در اختیار ولی فقیه در اصل 45 قانون اساسی و ماده 2 قانون سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و ماده 8 قانون زمین‌شهری و فراز اخیر اصل 49 قانون اساسی و ماده 8 قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی و مواد 866 و 171 و 28 قانون مدنی و تبصره 1 ماده 595 قانون مجازات اسلامی و مواد قانون امور حسبی در مورد غیب (غائبین) و قصر احصا شده است و ترتیبات دقیق نگهداری و اداره و فروش و مصرف آنها معلوم شده است.

ستاد اجرایی در مورد اموال موضوع اصل 45 قانون اساسی، من جمله اموال رها شده در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی و اموالی که صاحبان آنها از اموال اعراض نموده و یا پس از خروج از کشور وکیل یا ولی قهری یا ورثه یا نماینده‌ای در ایران نداشته و اداره اموال خود را به کسی محول نکرده‌اند را سرپرستی و اداره می‌کند و عنوان این‌که ستاد این‌گونه اموال را مصادره کرده است به هیچ وجه منطبق با واقع نیست، زیرا اولا مرجع صدور احکام قوه قضائیه است و نه ستاد در ثانی، محاکم قضائی حکم به تملیک و سرپرستی اموال صادر می‌کنند و نه مصادره اموال و مانده بهای مقدم آنها در حساب‌های امانی نگهداری می‌شود تا پس از مراجعت صاحبان به آنان مسترد شود. در غیر این صورت، مورد تصرف و یا جعل به صورت گسترده قرار می‌گیرد.

این شیوه اقدام در مورد اموال غائبین و بلاوارث و مجهول‌المالک و رهاشده اختصاص به پس از پیروزی انقلاب اسلامی و یا اختصاص به نظام حقوقی اسلامی ندارد. حتی قبل از انقلاب اسلامی نیز، طبق ماده 28 قانون مدنی «اموال مجهول‌المالک با اذن حاکم یا مأذون از قبل او به مصارف فقرا می‌رسد» و لذا اداره و نگهداری از این اموال به عنوان یک ضرورت اجتماعی در اختیار دوایر سرپرستی دادگستری و دادستان‌های عمومی بوده و در سایر نظام‌های حقوقی و سایر کشورها نیز حسب مورد شهرداری‌ها و یا نهادهای قضائی و شبه‌قضائی سرپرستی و اداره این‌گونه اموال را به عهده دارند.

ذکر نکات کذبی از قبیل این‌که نیمی از کسانی که اموالشان به حکم دادگاه‌ها در اختیار ستاد قرار گرفته مسلمانان مهاجری هستند که به صرف مسافرت به خارج از کشور محکوم شده‌اند و یا این‌که بعضی قضات حکم‌کننده تا 5 فقره ملک با پرداخت 10 تا 30 درصد قیمت بهره‌مند شده‌اند و کنار هم قرار دادن آن با خبر بازنگری کلی در فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که شایبه انتصاب این امور را به ستاد اجرایی القا می‌نماید اقدامی نه تنها مغایر با اصول و ارزش‌های اخلاقی است، بلکه با شرافت حرفه‌ای خبرنگاری و مطبوعاتی نیز در تضاد می‌باشد، زیرا احکام دادگاه‌ها به موجب مستندات قانونی صادر می‌شود و ستاد صرفا در مقام اجرای دادنامه‌های صادره با مبادی ذیربط همکاری می‌نماید. لهذا ستاد اجرایی حق خود را در تعقیب قانونی این قبیل انتشارات خلاف واقع، محفوظ می‌دارد.

شایان ذکر است که ستاد اجرایی استراتژی قانونمداری و همکاری در حوزه قضائی را وجهه همت خویش قرار داد و از سوی دیگر، استراتژی قاطعیت در حفظ و حراست از بیت‌المال و شفافیت در فروش اموال با عرضه املاک در مزایده‌های سراسری که فروش حدود 90 درصد املاک آن، خود شاخص روشنی از اعتمادسازی و اطمینان به شفافیت آن است، مورد تأیید عامه بوده و امر پوشیده‌‌ای نیست.

ضمن این‌که در ارتباط با حوزه مالی، تهیه صورت‌های مالی تلفیقی، هر ساله زودتر از قواعد قانونی، ‌حسابرسی و بازرسی دقیق و ارایه گزارشی مقبول و بدون بند از حسابرسان و بازرسان قانونی سخت‌گیر و تصویب آنها در مجامع عمومی سالیانه ستاد اجرایی را هماره جزو پیشتازان انضباط مالی در بنگاه‌ها قرار داده است که در محافل اجرایی و علمی زبانزد می‌باشد.

ستاد دقیقا در اجرای منشور 14 ماده‌‌ای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فعالیت کرده این مورد عملکردش بارها به تأیید نیز رسیده است.

نهایت این‌که انتصاب رئیس ستاد اجرایی به سمتی که وظیفه‌اش هدایت و نظارت بر نهادهای انقلاب اسلامی و تحت نظارت دفتر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) از جمله ستاد است، نشان‌دهنده تاییدی بر جهت‌گیری فعالیت صادقانه مسئولان هیأت امنا و رئیس ستاد اجرایی می‌باشد».

سایت «بازتاب» امیدوار است ابهامات و شایبه‌ها درخصوص عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام(رع) در گفت‌وگویی با دکتر ایروانی، طرح و با پاسخ‌های وی رفع ابهام شود.

 


 
comment نظرات ()
 
 
دارایی پنجاه هزار میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام در بخش املاک
نویسنده : janews - ساعت ٢:۳٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

مدیر عامل سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: میزان دارایی های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بخش اموال و املاک پنجاه هزار میلیارد تومان است.

عارف نوروزی در مراسم تودیع و معارفه رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان بوشهر افزود: ساختار جدید ستاد اجرایی فرمان امام شامل یک مجموعه صد نفری است که سیاست گذاری و نظارت بر اجرای فعالیت های این نهاد را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: با اصلاح ساختار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، این نهاد از یک مجوعه ملک فروشی به یک جریان اقتصادی تبدیل شده است.نوروزی تصریح کرد: گروه اقتصادی تبلیغ دارای پنج زیر مجموعه شامل ساختمان، I C T، نفت و انرژی، صنعتی و مالی است که از بخش های مهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است.

وی ادامه داد: بنیاد برکت نیز از دیگر زیر مجموعه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است که وظیفه محرومیت زدایی و توانمند سازی مناطق کمتر توسعه یافته را بر عهده دارد و برای سه سال آینده هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش پیش بینی شده است.

مدیر عامل سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: در ساختار جدید، دارایی های سنتی به سرمایه گذاری های نوین  و ورود به عرصه های جدید تبدیل می شود.

نوروزی افزود: طبق یک برنامه سه ساله از سال 88 تا نود، ده میلیون متر مربع  برنامه ساخت و ساز در دستور کار داریم.

وی اظهار داشت: تغییر تکونولوژی ساخت، حذف واسطه ها و دعوت مستقیم از سرمایه گذاران، تولید انبوه مسکن، ساخت پالایشگاه  و... از اهداف مهم در ساخت و ساز های آتی است.

نوروزی با اشاره به اینکه 800 میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام در شرکت های بورسی است تصریح کرد: در حال حاضر 16 درصد سهام بانک پارسیان، 15 درصد سهام بیمه ملت، 11درصد سهام بانک کار آفرین، 5 درصد سهام ایران خودرو و... در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است.

نوروزی با اشاره به برنامه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در مناطق نفتی و گازی استان بوشهر گفت: طبق برنامه، 60 هزار واحد مسکونی در مناطق پارس شمالی و جنوبی برای رفع نیازهای آتی این مناطق در دستور کار داریم.استاندار بوشهر نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه نهاد های تحت امر مقام معظم رهبری در کشور گفت: وجود موسسه هایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در کشور یک امر ضروری است


 
comment نظرات ()
 
 
آستان قدس رضوی
نویسنده : janews - ساعت ٢:٢٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

متولی حرم و موقوفات علی بن موسی الرضا (امام هشتم شیعیان)است. فعالیت‌های آستان قدس رضوی در راستای حفظ احیای موقوفات و ایفای تعهدات بر اساس نیات واقفان و نیازهای زائران مشهد است.

این سازمان شامل شش حوزه معاونت، یک سازمان اقتصادی که سرپرستی حدود پنجاه شرکت اقتصادی را بر عهده دارد و پانزده موسسه و بنیاد فرهنگی و اجتماعی زیر نظر شورای عالی فرهنگی است.

تولیت آستان از آغاز دوران صفویه و رسمی شدن مذهب رسمی در ایران اهمیت یافت و توسط پادشاه تعیین می‌گردید.پس از انقلاب انتخاب تولیت بر عهده ولی فقیه گذاشته شد. تولیت آستان قدس رضوی از ابتدای انقلاب به حکم روح الله خمینی با عباس واعظ طبسی است.[۱]

فعالیتهای‌‏ بنیاد‏ نظر‏ زیر‏ شرکت‌‏ حاضر 400‏ حال‌‏ در‏ کرد‏ اعلام‌‏فعالیتهای‌‏ و‏ امکانات‌‏ مجموعه‌‏ و‏ می‌دهند‏ انجام‌‏ اقتصادی‌‏از‏ نیز‏ محرومیت‌زدایی‌‏ و‏ ندارد‏ سودآوری‌‏ جنبه‌‏ تنها‏ اقتصادی‌‏سود‏ کل‌‏ از‏ درصد‏ که‌ 80‏ گونه‌ای‌‏ به‌‏ است‌‏ فعالیتها‏ این‌‏ جمله‌‏هیات‌‏ عضو‏می‌آید‏ دست‌‏ به‌‏ شرکتها‏ درصد‏ از 20‏ فقط‏ شرکتها‏سال‌‏ در‏:گفت‌‏ رفیقدوست‌‏ از‏ نقل‌‏ به‌‏ اسلامی‌‏ شورای‌‏ مجلس‌‏ رئیسه‌‏زیان‌‏ ریال‌‏ میلیارد‏ بر 26‏ بالغ‌‏ بنیاد‏ شرکتهای‌‏ ‏‏1367‏به‌ 600‏ سال‌ 1376‏ در‏ میزان‌‏ این‌‏ که‌‏ حالی‌‏ در‏ داشته‌اند ،


 
comment نظرات ()
 
 
سازمان اوقاف و امور خیریه
نویسنده : janews - ساعت ٢:٢٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

نهاد اداره‌کننده موقوفات در ایران است. قلمرو فعالیت این سازمان شامل «موقوفات عام فاقد متولی یا مجهول التولیه و موقوفات خاصه و اماکن مذهبی اسلامی و همچنین اثلاث باقیه، محبوسات، نذور، صدقات و هر مال دیگری که به غیر از عنوان وقف برای امور عام‌المنفعه و خیریه اختصاص یافته و مؤسسات و انجمن های خیریه‌ای که از طرف دولت یا سایر مراجع ذیصلاح به سازمان محول شده باشد.» است. سرپرست این سازمان از طرف ولی فقیه تعیین می‌شود و در حال حاضر حجت‌الاسلام علی محمدی این مقام را بر عهده دارد.

۱ نهادهای وابسته

          ۱.۱ دانشکده‌های علوم قرآنی

          ۱.۲ مرکز ترجمهٔ قرآن مجید به زبان‌های خارجی

          ۱.۳ شرکت چاپ و انتشارات اسوه

          ۱.۴ فصلنامهٔ وقف، میراث جاویدان

          ۱.۵ ماهنامهٔ باران

          ۱.۶ مؤسسه صندوق عمران موقوفات کشور

          ۱.۷ شرکت اطهر آب فارس

          ۱.۸ شرکت کشاورزی و دامپروری سوران

          ۱.۹ شرکت کاشی سنتی گوهرشاد

۳ پیوند به بیرون

نهادهای وابسته

دانشکده‌های علوم قرآنی

دانشکده‏های علوم قرآنی از مراکز آموزشی وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است که در سال ۱۳۶۸ در تهران و از سال ۱۳۷۳ در ۱۱ شهر دیگر (مشهد، قم، مراغه، کرمانشاه، شاهرود، شیراز، ملایر، میبد، زاهدان، آمل و خوی) تأسیس گردیده‌است.

مرکز ترجمهٔ قرآن مجید به زبان‌های خارجی

مرکز ترجمهٔ قرآن مجید به زبان‌های خارجی در سال ۱۳۷۳ به وسیلهٔ سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس گردید. این مرکز تاکنون ترجمهٔ قرآن به زبان ترکی آذری و ترجمهٔ بخشی از قرآن به زبان فرانسه را منتشر کرده‌است و مجله‌ای تخصصی پیرامون مباحث نظری ترجمه‌های قرآن با عنوان «ترجمان وحی» منتشر می‌کند.

شرکت چاپ و انتشارات اسوه

شرکت چاپ و انتشارات اسوه برای چاپ کتب دینی و مذهبی و قرآن در سال ۱۳۷۰ با سرمایهٔ موقوفات کشور تأسیس و تاکنون گذشته از چاپ قرآن مجید ده‌ها عنوان کتاب چاپ و منتشر نموده است.

ساختمان این چاپخانه که بزرگ ترین چاپخانهٔ قرآن کریم در خاورمیانه است در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع و با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع در قم احداث شده‌است.

فصلنامهٔ وقف، میراث جاویدان

فصلنامهٔ «وقف میراث جاویدان» در سال ۱۳۷۲ تأسیس گردید. این فصلنامه شامل مباحث فرهنگی، ادبی و اجتماعی بوده و هر سه ماه یک بار با مطالب تحقیقی، قرآنی و وقفی منتشر می‏گردد.

ماهنامهٔ باران

این ماهنامهٔ قرآنی که ویژه نوجوانان است که هر ماه در 52 صفحه با مطالب متنوع قرآنی، هنری، ادبی و اجتماعی منتشر می‏شود و تاکنون 156 شمارهٔ آن در اختیار علاقمندان قرار گرفته‌است.

مؤسسه صندوق عمران موقوفات کشور

مؤسسه صندوق عمران موقوفات کشور، با هدف آبادانی، احیاء، عمران، بازسازی اماکن مذهبی و استفاده بهینه از موقوفات کشور بوسیله نمایندگان ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۶۴ تأسیس گردیده و دارای هفده شعبه در این استان‌ها است: تهران، کرمانشاه، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان، فارس، قم، یزد، مرکزی، همدان، اردبیل، گلستان، خوزستان و هرمزگان.

شرکت اطهر آب فارس

شرکت اطهر آب شیراز یک شرکت سهامی خاص است که در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسید. هدف از ایجاد این شرکت نصب و راه اندازی کارخانجات تولید و بسته بندی آب معدنی دوغ، شیر و مشتقات آن، عرقیات، نوشابه و آب میوه می‏باشد.

شرکت کشاورزی و دامپروری سوران

مؤسسه کشاورزی و دامپروری سوران در سال ۱۳۶۶ در شهرستان مشهد تأسیس شد. این شرکت دارای ۹ دستگاه سالن به مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع، بیمارستان، زایشگاه، شیردوشی، سردخانه و کادر فنی متخصص می‏باشد و تولید روزانه شیر این واحد در حال حاضر ۱۵ تن می‏باشد.

] شرکت کاشی سنتی گوهرشاد

شرکت کاشی سنتی گوهرشاد وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان (سهامی خاص) می‏باشد. فعالیتهای این شرکت تولید انواع کاشی معرق، مقرنس، معقلی، هفت رنگی، مینیاتور و نره است.


 
comment نظرات ()
 
 
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
نویسنده : janews - ساعت ٢:٢٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

در پی فرمان سید روح الله خمینی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰ ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بیست وپنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد. اساسنامه بنیاد در تاریخ هفدهم آذرماه سال ۱۳۶۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مهم ترین وظایف این سازمان عبارتند از ارائه طرحهای مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف ، انجام پروژه‌های کارشناسی درباره زمینهای روستایی ، کمک در جهت تامین مصالح ساختمانی و ... عالی ترین مرجع تصمیم گیری در بنیاد مسکن ، شورای مرکزی است که ترکیب آن به صراحت در فرمان آیت الله خمینی قید شده است و عبارتند از : نماینده رهبری، نماینده دولت (وزیر مسکن وشهرسازی) وسه نفر از مهندسان و کارشناسان ساختمان و شهرسازی به انتخاب دو نفر اول. رئیس بنیاد هم از میان شورای مرکزی انتخاب می‌شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر به غیر از مراکز استان دارای ۱۲۰ شعبه دیگر در سراسر کشور و پنج سازمان وابسته ،سازمان بنیاد بتن ایران، شرکت سازمان توسعه مسکن، سازمان بانک ماشین آلات، مرکز پژوهش و مطالعات سوانح طبیعی و شرکت ایجاد محیط می‌باشد


 
comment نظرات ()
 
 
درباره بنیاد برکت
نویسنده : janews - ساعت ٢:۱٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

بنیاد برکت، مجموعه ای است وابسته به ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، به منظور کمک و همیاری برای بهبود و ارتقاء توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعـالیت و فاقد دانش و مهــــارت لازم، در مناطـــق کـمتر توسعه یافته و محــروم، در راسـتای تحقـق اهــداف سـند چشـم انداز جمـهــوری اسـلامی ایران تشکیل گـردیده است.

چشم انداز

بنیاد برکت در افــق سند بیست سـاله جمهـوری اسـلامی ایران، با بهـره مندی از امکـانات و توانمندی هـای بالقـوه و بالفعـل کـارآفرینان و بهره گیری کامل از پتانسیل های سازمان های غیر دولتی و عام المنفعه، قصد دارد در توزیع مناسب درآمد و ایجاد فرصت های برابر، به دور از فقــر و تبعـیض و بهــره مند از رشـد پر شتاب و مستمــر اقتصــادی و ارتقـاء نسبی سطــح درآمـد سـرانه و رسیدن به اشتغـال کامل در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اقدامات موثری را به انجام برساند.

ارزش ها

حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و حقوق مردم، تأکید بر عدالت اجتماعی و اقتصادی، حفظ کرامت انسانی، مسئولیت پذیری و صیانت و توجه خــاص به حقوق و نیازهـای اسـاسی اقشـار آسیب پذیر در مناطق کمتر توسعه یافته، ارزش هـای بنیادین و اســاسی مورد تأکید بنیاد برکت می باشد.

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
نویسنده : janews - ساعت ٢:۱٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

 (به‌صورت کوتاه بنیاد مستضعفان یا بنیاد) بنا به فرمان روح‌الله خمینی خطاب به شورای انقلاب در مورخ ۹ اسفند ۱۳۵۷ تأسیس و در تاریخ ۳ مرداد ماه ۱۳۵۸ تحت شماره ۱۹۸۳ در اداره کل ثبت شرکت‌ها بصورت غیرانتفاعی و دارای تابعیت ایرانی ثبت گردید و در تاریخ ۳ آذر ماه ۱۳۶۷ با صدور فرمانی از سوی رهبر انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر وقت، نام بنیاد مستضعفان به بنیاد جانبازان تغییر یافت و در تاریخ ۶/۳/۱۳۸۳ با موافقت مقام رهبری، ماموریت و سازمان امور جانبازان در پی ایجاد تشکیلات جدید تحت عنوان بنیاد شهید و امور ایثارگران به آن نهاد انتقال یافت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تغییر یافت.

در سال ۱۳۶۸ بنیاد بیش از ۸۰۰ شرکت داشت که مصادره شده بودند. در سال ۱۳۷۸ این تعداد به ۴۰۰ شرکت رسید که البته همه‌ آنها واگذار نشد و از آنها را به دلیل سوء مدیریت تعطیل شد. هم اکنون در مجموع کمتر از ۱۴۰ یا ۱۵۰ شرکت دارد. بانک سینا (با نام سابق موسسه مالی و اعتباری بنیاد) متعلق به این نهاد است.

این بنیاد خصوصا در دوران فعالیت محسن رفیقدوست متهم به فساد اقتصادی شدید شد

اهداف

   ۱.کاهش استضعاف مادی و فرهنگی مستضعفان

   ۲.حداکثر نمودن ارزش ترکیب بهینه دارائی و سهام

   ۳.رشد بازده کل اقتصادی رشته فعالیت‌ها

    ۴.توسعه دانایی، دانش و فن آوری

بنیاد مستضعفان و جانبازان، نهادی است که پس از انقلاب سال ۵۸ بدستور آیت الله خمینی و با استفاده از اموال و املاک خانواده سلسله پهلوی تاسیس شد. پس از تصویب قانون اساسی توسط مجلس خبرگان و تایید دولتی شدن زیر بنای اقتصاد ایران، بخش عمده‌ای از بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی به همراه اموال و املاک سرمایده داران و بازرگانان در زمان پهلوی مصادره و در اختیار این بنیاد قرار گرفت.

این بنیاد (در کنار بنیاد شهید و ستاد فرمان امام و آستان قدس رضوی) خارج از سیستم دولتی و تحت کنترل رهبر اداره می‌شوند و بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در اختیار دارند. شورای نگهبان در واکنش به تلاش اصلاح طلبان در مجلس ششم، هر گونه تحقیق و تفحص از این نهاد را (همچون سایر ارگانهای زیر نظر رهبر) خارج از حیطه اختیارات نمایندگان مردم دانست. در شرایطی اختیار فروش نفت بدون هر گونه محدودیت به بنیاد داده شد که هیچ یک از ارگانهای نظارتی همچنون سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و... امکان تحقیق و تفحص در باره این بنیاد را ندارد و این بنیاد در مدت مدیدی از فعالیت خود از پرداخت مالیات معاف بوده‌است.

محسن رفیقدوست رییس سابق بنیاد مدعی است که وی اولین بار پیشنهاد فروش نفت توسط بنیاد را به هاشمی رفسنجانی مطرح کرده‌است.

محسن رفیقدوست در سال ۱۳۱۹ در جنوب شهر تهران به دنیا آمد. وزیر سپاه (از هنگام تاسیس وزارت سپاه در سال ۱۳۶۲) در دولت اول و دوم میر حسین موسوی و رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان بوده‌است. در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ وی راننده خودرو آیت‌الله خمینی در بدو ورود به ایران بود.

وی پیش از انقلاب از اعضای نسبتا رده بالای جمعیت موتلفه بوده‌است ولی پس از ورود به سپاه از جمعیت موتلفه خارج می‌شود.

محسن رفیقدوست در سال ۱۳۴۲ خورشیدی فردی را که گفته شده عضو ساواک بوده در خیابان‌های تهران با ضربه‌های چماق به قتل رساند.

فعالیت‌ها

وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان رازی در میدان خراسان، خیابان لرزاده گذرانده و در دبیرستان بهبهانی در محله سرچشمه مشغول تحصیل بوده که در سال دوم تحصیل به دلیل فعالیت سیاسی اخراج می‌شود. وی در جریان ملی شدن صنعت نفت از دکتر مصدق حمایت می‌کرده‌است، ولی وقتی میان مصدق و کاشانی اختلاف می‌افتد به آیت الله کاشانی گرایش پیدا می‌کند

وی در سال ۱۳۴۸ با سعید محسن و محمد حنیف نژاد از سران مجاهدین خلق ارتباط یافت و به همراه سید علی اندرزگو به همکاری با آنها پرداخت. این همکاری در زمینه تامین اسلحه و مهمات سازمان مجاهدین خلق از لبنان می‌رفتم و واردات آنها به ایران از راه‌هایی مثل کردستان عراق بود. این همکاری تا سال ۱۳۵۴ یعنی زمانی که بیشتر رهبران مجاهدین خلق در زندان بوده و مساله تغییر ایدئولوژی آنها بوجود آمد، ادامه داشت.

پس از آن وی دستگیر شد و در زندان به جمعیت موتلفه پیوست. یکی از سمت‌هایی که پس از انقلاب در مدرسه علوی بر عهده وی بود، صدور احکام لازم برای تصرف اموال و اماکن ثروتمندان دوران پهلوی بود. باتوجه به اینکه اغلب افراد رژیم پهلوی از ایران فرار کرده بودند، املاک و دارایی‌های آنها بی صاحب مانده بود وی در مقام مسوول تدارکات مدرسه علوی و رفاه، بیشتر درگیر صدور احکام مختلف برای تصرف و تملک آن دارایی‌ها بود.

در همان روزهایی که وی در مدرسه رفاه فعالیت می‌کرد، آیت الله بهشتی و آیت الله مطهری به وی اطلاع دادند که امام خمینی، فرمانی برای تشکیل سپاه زیر نظر دولت موقت صادر کرده‌است، و وی باید کارها را در مدرسه رفاه و علوی رها کند و به آن سپاه بپیوند. محسن رفیق دوست در مصاحبه‌ای که با ایسنا داشته‌است فکر تشکیل سپاه به عنوان نیرویی برای حراست از انقلاب اسلامی در حال پیروزی را ایده شهید محمد منتظری معرفی می‌کند. بنا به گفته خود وی، اگر ۵ یا ۱۰ نفر در تاسیس سپاه پاسداران نقش برجسته‌ای داشته باشند، نقش وی، نقش اول است  وی همچنان با درجه سرتیپی عضو سپاه پاسداران می‌باشد و هنوز عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان است []. وی پس از برکناری از بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۶۸ شخصا بنیاد نور را تاسیس کرده‌است. این بنیاد به فعالیت در زمنیه دارو و ساختمان سازی می‌پردازد. رفیقدوست برای مدتی مالک شرکت داروسازی لقمان بود ولی پس از مدتی آنرا فروخت.

اتهامات

وی رئیس بنیاد نور می‌باشد. بنیاد نور حامی مالی تشکیلاتی بنام موسسه خیریه گل یاس بود که مسئولان آن به همراه حجه الاسلام هادی منتظری مقدم در پی فرار یکی از دختران از این مرکز به اتهام تجاوز و سوی استفاده گسترده از دختران دستگیر و محاکمه شدند. مرتضی رفیقدوست برادر وی متهم ردیف ۲ پرونده اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی از بانک صادرات بود. این ماجرا منجر به اعدام فاضل خداداد و پانزده سال حبس برای مرتضی رفیقدوست شد.

انه هدایت اسلامی (موسسه خیریه گل یاس) کرج مرکزی خصوصی زیر نظر بنیاد نور بود که به نگهداری بیش از یک هزار دختر(با سن ۷ سال به بالا) در طی چند سال دوران فعالیت خود می‌پرداخت. با فرار یکی از دختران از این مرکز و مراجعه به مطبوعات و دفتر محمد خاتمی، گزارشاتی در رسانه منتشر شد که حاکی از سو استفاده از دختران در سنین مختلف، ربودن دختران، بهره برداری رییس دادگاه انقلاب کرج و برخی دیگر از مقامات بلندپایه از دختران، معتاد کردن و تجارت آنان داشت.[۱]

این مرکز زیر نظر بنیاد نور اداره می‌شد.بنیاد نور متعلق به محسن رفیقدوست (اولین وزیر سپاه و رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان) است که به کار تجارت دارو، شکر و.... اشتغال دارددستگیری متهمان

فعالیت این مرکز پس از آن فاش شد که والدین یک دختر با ارائه شکایتی اعلام کردند که دختر ۱۷ ساله شان پس از ربوده شدن به مرکزی بنام خانه هدایت در کرج منتقل شده و مسئولان این مرکز از تحویل دادن دخترشان خودداری می‌کنند. با تحقیقات پلیس مشخصی شد که دهها دختر دیگر نیز به عناوین مختلف به این مرکز آورده شده‌اند.

رسانه‌ها از دستگیری برخی دیگر از مسولان این مرکز به اتهام ربودن دختران، سو استفاده و انتقال آنان به کویت و دبی خبر دادند.

در میان متهمان پرونده؛ دادگاه تنها حجه الاسلام هادی منتظری مقدم رییس دادگاه انقلاب کرج و از مسئولان مرکز را به حدود ده سال حبس و شلاق محکوم کردو احکام سایر متهمان به جزای نقدی تبدیل شد.اتهامات وی در دادگاه :توقیف ونگهداری دختر ۱۷ ساله‌ای به نام «سمن»، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در جهت اداره کردن مؤسسه غیر قانونی «گل یاس» کرج (خانه هدایت)، مشارکت در تحویل ندادن نوزادان بدون سرپرست به خانواده‌هاشان، اخذ رشوه به مبلغ ۵ میلیارد ریال، مشارکت در جلب و توقیف و حبس غیرقانونی چهار فردو جعل عنوان قاضی ویژه مواد مخدر" اعلام شد

پس از آزادی وی با قید وثیقه رسانه‌ها از ناپدید شدن دختری که با مراجعه به مطبوعات وضعیت این مرکز را افشا کرده بود گزارش دادندمسایل مربوط به ۱۹ دختر ۷ تا ۲۰ ساله‌ای که در این مرکز نگهداری می‌شدند در دادگاه مسکوت گذاشته شد

جحه السلام هادی منتظری مقدم رییس دادگاه انقلاب کرج و رییس مرکزی بنام "خانه هدایت"بود که در سال ۱۳۷۹ و در پی فرار یکی از دختران از خانه هدایت کرج و شکایت والدین او، به اتهام توقیف ونگهداری دختر ۱۷ ساله‌ای به نام «سمن»، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در جهت اداره کردن مؤسسه غیر قانونی «گل یاس» کرج (خانه هدایت)، مشارکت در تحویل ندادن نوزادان بدون سرپرست به خانواده‌هاشان، اخذ رشوه به مبلغ ۵ میلیارد ریال، مشارکت در جلب و توقیف و حبس غیرقانونی چهار فردو جعل عنوان قاضی ویژه مواد مخدر به انفصال از خدمات دولتی، زندان و شلاق محکوم شد


 
comment نظرات ()
 
 
خیلی حرف‌ها ‌مانده برای وصیتنامه‌ام
نویسنده : janews - ساعت ٢:۱٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

گفت‌وگو با محسن رفیق‌دوست

دفتر کار حاج محسن رفیقدوست با آن معماری غریب داخلی چند لایه‌ای محل همان بنیاد نور است که می‌گوید ثروتش و آنچه دارد و برایش تلاش می‌کند را وقف آن کرده است.

نگاه و فلسفه حاج محسن به پول و ثروت با وجود شایعات ریز و درشتی که در حافظه تاریخی افکار عمومی درباره‌اش ثبت شده، جالب است: ... مرام خدا این است که تا وقتی به کسی می‌بخشد که او هم به دیگران ببخشد، لذا فکر نمی‌کنم ثروتی که دارم و برایش تلاش می‌کنم باید مال خودم باشد و مال خودم بماند...

حاج محسن چند ماهی بیشتر نیست که قلبش را عمل کرده، بعلاوه پا به 70 سالگی زندگی‌اش گذاشته و لذا هیجان چندان برایش خوب نیست. لذا وقتی در مقام پاسخگویی به پرسش‌های صریحی که در برابرش قرار گرفته، برافروخته و هیجان‌زده می‌شود، نگرانش می‌شویم.

با این حال نمی‌شود از بحث مافیای اقتصادی، پرونده‌های متعدد‌اش در بنیاد مستضعفان، نقشش درماجرای 123 میلیارد تومانی فاضل خداداد، ماجراهای برادرش ‌ مرتضی رفیقدوست‌ فعالیت‌های متعدد اقتصادی‌اش در زمینه‌های داروسازی، ساختمان‌سازی، بورس، کشاورزی و ... و سرانجام سوابق سیاسی، اقتصادی و نظامی‌اش نپرسید.

رفیقدوست اما به برخی از این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و برای پاسخگویی به بسیاری دیگر ضبط را خاموش می‌کند و صریح چیزهایی می‌گوید که ای‌کاش امکان نوشتنشان وجود داشت. اما حاج محسن افشای این وقایع را به وصیت‌نامه‌اش حواله می‌دهد و می‌گوید شاید آیندگان بدانند که چه چیزها دیدیم و چرا سکوت کردیم...


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
بنیاد سوپاپ اطمینان نفت می‌شود
نویسنده : janews - ساعت ٢:٠۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

گفت‌وگو با محسن رفیق‌دوست

رضا زندی :بذر تفاهم‌نامه فروش نفت به بنیاد مستضعفان را که چندی پیش به امضا رسید، محسن رفیق‌دوست کاشته است. او علاوه بر اینکه ده سال رئیس بنیاد مستضعفان بوده، رفاقت بسیار نزدیکی هم با محمد فروزنده، رئیس فعلی بنیاد دارد. رفیق‌دوست هنوز هم عضو هیأت امنای بنیاد مستضعفان است. پس در سکوت فروزنده، او بهترین کس است برای پاسخگویی. اگر فروزنده سال‌هاست که روزه رسانه‌ای گرفته نمی‌توان پرسش‌ها را بی‌پاسخ گذاشت. پس هفته گذشته به سراغ رفیق‌دوست رفتیم تا نیات بنیاد مستضعفان را از ورود به معاملات نفتی روی میز بریزیم. بنیاد مستضعفان سازمان انرژی دارد و یکی از معتمدترین معاونان فروزنده بر مسند آن نشسته است. اگر بنیاد وارد عرصه نفت‌فروشی شده است باید به تعاملات این حوزه هم پایبند باشد.

آقای رفیق‌دوست، بحث فروش نفت توسط بنیاد مستضعفان از دورة حضور شما در بنیاد مطرح شده بود. شما حتی در آن مقطع شرکت «بنیاد نفت» را برای حضور در معاملات نفتی تأسیس کردید. سوال اینجاست که چرا؟ چرا می‌خواستید وارد این حوزه شوید؟

در آن موقع ملاقاتی با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتم. این سوال را خدمت ایشان مطرح کردم که در صنعت نفت، جمهوری اسلامی، خودش چکاره است. در اکتشاف در استخراج و در فروش. در اکتشاف و استخراج که در آن مقطع خارجی‌ها بیشتر حضور داشتند. نظام سهمیه‌بندی فروش نفت هم که در اختیار اوپک است. من پیشنهاد کردم که انحصار نفت از دولت گرفته شود و برای اینکه مقدمة حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم شود بنیاد وارد میدان شود. بعدها از وزرا شنیدم که آقای‌هاشمی این مساله را یک‌جلسه در دولت و یک جلسه در شورای اقتصاد مطرح کرده‌اند. سپس به من فرمودند که شما برو نیرو و امکانات لازم را برای این که بنیاد در بخش اکتشاف و استخراج وارد شود فراهم کن. تا ما امکانات را آماده کردیم به ما وصال نداد.

بنیاد در آن حوزه‌ها که وارد شد و اخیراً هم تفاهم‌نامة ورود به حوزة فروش نفت را به دست آورد. می‌خواهم تحلیل شما را بدانم.

این موضوعی که الان مطرح است این‌طور نیست که بنیاد بخواهد در رقابت با وزارت نفت، نفت بفروشد.

پس بنیاد می‌خواهد چه کار کند؟

بنیاد به نمایندگی از وزارت نفت می‌تواند بازارهای بیشتر و بهتری پیدا کند و سوپاپ اطمینانی برای فروش نفت ایران باشد.

الان که شرکت ملی نفت مشکلی برای فروش نفتش ندارد. اگر قرار است که به قیمت ارزان‌تری نفت را بخرد و با ارزان‌فروشی بازار را به دست آورد که این سیاست درستی نیست.

اتفاقا اواخر حضورم در بنیاد مستضعفان، همین بحث خرید نفت را با وزیر نفت وقت،‌ آقای آقازاده مطرح کردم. ایشان هم گفت ما حرفی نداریم. اما چند شرط گذاشت. ایشان تاکید داشت، به مشتریان شرکت نفت، نفروشیم چون شرکت ملی نفت، نفتش را به مقاصد نهایی پالایشگاهی می‌فروشد و پالایشگاه‌هایی هم که با نفت ایران کار می‌کنند محدودند. با این اوصاف، همان موقع هم به این نتیجه رسیدیم که اگر بنیاد هم وارد فروش نفت شود به زیان مملکت نخواهد بود.

شما به عنوان یکی از اعضای هیات امنای بنیاد مستضعفان از جزییات تفاهمنامه اخیر با نفت مطلعید؟

هنوز جلسه هیات امنا تشکیل نشده است که وارد جزئیات شویم. اما با اصلش موافقم. اگر بنیاد بتواند اضافه برشرکت نفت کاری انجام دهد و در کنار وزارت نفت بتواند نفت بفروشد کمک کرده است. می‌تواند برود مناطقی را در جهان شناسایی کند و با مشارکت کشورهای دیگر مثلا در آفریقا، برمبنای نفت ایران پالایشگاه بسازد. این حرکت به جلوست.

نظرتان درباره اینکه بخواهند نفت با تخفیف به بنیاد مستضعفان بفروشند چیست؟

اصلا. همیشه معتقد بودم که بنیاد از هیچ امتیازی استفاده نکند. الان هم استفاده نمی‌کند. حتی زمانی که هزینه جانبازان به عهده بنیاد بود بحث شد که بنیاد مالیات ندهد اما نهایتا قرار شد که کارخانجاتمان مالیات دولت را بپردازد و بعد دولت این پول را برای هزینه برگرداند. به محض این که جانبازان از بنیاد مستضعفان جدا شد این بحث منتفی شد و دوباره کارخانجات مالیات می‌دهند. لذا بنده با هر رانت و امتیازی مخالفم و فکر هم نمی‌کنم امتیازی به بنیاد بدهند.

بنابراین بنیاد هم مثل یک مشتری خارجی نفت را می‌خرد؟

بله. همین‌طور است.

شنیدم در مقطعی شما بحث فروش نفت به بنیاد را مطرح کردید و همه موافقت‌ها را گرفته بودید الا اینکه آقای هاشمی‌رفسنجانی مخالفت کردند.

خیر، ایشان از اول با حضور بنیاد موافقت کرد. با شرایطی که آقای آقازاده گذاشتند فرصت نشد ما برویم پالایشگاه جدید و مشتری جدید پیدا کنیم.

بااین اوصافی که گفتید بنیاد به مشتریان فعلی شرکت نفت، نفت نمی‌فروشد و به دنبال کسب یک بازار

جدید از طریق جذب سرمایه‌گذاری است. درست است؟

دقیقا همین‌طور است


 
comment نظرات ()
 
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نویسنده : janews - ساعت ٢:٠۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

سازمانی نظامی است که در نخستین روزهای پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ به فرمان روح‌الله خمینی (بنیانگذار و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران) تشکیل شد. روح الله خمینی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس این نهاد را اعلام کرد و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. سپاه نهادی نظامی و بازوی مسلح برای پاسداری از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

            سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامهٔ نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسؤولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسؤولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین می‌شود »

 

 

سپاه پاسداران شامل ۵ نیرو، با ماموریت‌های متفاوت است.

   1. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

   2. نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

   3. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

   4. نیروی مقاومت بسیج

   5. نیروی قدس

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
سیدیحیی رحیم‌صفوی
نویسنده : janews - ساعت ٢:٠٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

متولد اصفهان، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بعد از ۱۰ سال فرماندهی بر این ارگان نظامی، توسط سید علی خامنه‌ای در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ محمدعلی جعفری جایگزین او گردید. او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته زمین‌شناسی از دانشگاه تبریز در سال۱۳۵۴ (پیش از انقلاب) اخذ کرد و بعد از جنگ و در سال ۱۳۷۴، فوق لیسانس جغرافیای سیاسی را از دانشگاه امام حسین و دکترای همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۰ گرفت.

دوران کودکی

عکسی از فرماندهان سپاه ایران در جنگ با عراق

ایستاده از راست: یحیی رحیم صفوی، احمد کاظمی

نشسته از راست حسین خرازی، بقایی، محسن رضایی، حسن باقری، ناشناس

سیدیحیی (رحیم) صفوی، فرزند سیدعباس متولد ۱۳۳۱ه.ش می‏باشد. نام جدش سیدمیرزا و زادگاهش روستای همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان است. پدرش صاحب مزرعه‏ای بوده و تا زمانی که در روستا زندگی می‏کردند، شغل ایشان کشاورزی بود. کمبود آب زراعتی و پیشنهادهای اقوام، باعث شد که خانواده صفوی از روستا به شهر اصفهان مهاجرت کنند.

مادرش، ملوک آغا رئیسی - از جمله زنانی بود که به تربیت مذهبی فرزندانش بسیار اهمیت می‏داد و مسئولیت تربیتی فرزندان را به خوبی عهده‏دار بود. ایشان خلق و خوی خاصی داشت از جمله با شروع ماه محرم برای بچه‏ها لباس مشکی تهیه می‏کرد، و فرزندان را با ذکر مصیبت آشنا می‏نمود و صبح‏ها مقید بود که فرزندان را از خواب بیدار کرده، به نماز خواندن تشویقشان کند. علاقه‏ی فرزندان خانواده صفوی نسبت به روضه‏خوانی، روحانیت و آشنایی با رساله‏ی عملیه - بخصوص هنگامی که به سن تکلیف رسیدند و مقید به انجام واجبات و ترک محرمات گردیدند - به سعی و تلاش ایشان باز می‏گشت. البته با صراحت می‏توان گفت که سید یحیی تربیت اسلامی و آشنا شدن با تعالیم مذهبی از جمله نمازخواندن و قرآن خواندن و... را مدیون والدین بوده - که نقش اساسی در برقراری پایه‏های اعتقادی فرزندان داشتند.

یحیی صفوی در سال ۱۳۴۸ آخرین سال تحصیلی در مقطع دبیرستان را ‏گذرانده و در همین سال بود که مادرشان بر اثر بیماری سرطان درگذشت و در اصفهان به خاک سپرده شد. بعد از فوت مادر، نقش و مسئولیت تربیت فرزندان کاملاً به‏عهده‏ی پدرشان بود.

وی در دوران اوج گیری انقلاب در اصفهان بسیار فعال بود و در روزهای اول انقلاب به همراه شهید علی صیاد شیرازی به ساماندهی انقلابیون اصفهان پرداخت.

او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

 


 
comment نظرات ()
 
 
ناگفته های سپاه پاسداران در گفتگوبا محسن رفیقدوست
نویسنده : janews - ساعت ۱:٥۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

ناگفته های سپاه پاسداران

محسن رفیقدوست مدت‌ها بود که سکوت کرده بود و هیچ خبری از او نبود. نه مصاحبه می‌کرد و نه تمایلی به خودنمایی داشت. چنانکه بسیاری از مسوولان گذشته و حال، همچنان خود را در معرض دید خبرنگاران و عکاسان قرار می‌دهند. اما او چنین نبود. به همین خاطر در اولین مواجهه، حاج‌محسن رفیقدوست دیگری خودنمایی می‌کرد که شباهتی با آنچه در قبل از او دیده بودم نداشت. چهره تغییر کرده بود و مرد میانسالی رخ‌نمایی می‌کرد که به عکس مشهور اول انقلاب شباهت نداشت. با این حال اگرچه او در سکوت خود به سر می‌برد اما نام او همیشه مطرح بود. اپوزیسیون جمهوری اسلامی او را به عنوان یکی از سرمایه‌دارهای بزرگ ایران معرفی می‌کردند و ایرانیان داخل کشور نامش را به بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران ضمیمه می‌کردند. در پایان صحبت دوساعته‌ای که با او داشتم پرسیدم چرا نامزد انتخابات مجلس هشتم نشده است؟ گفت که دیگر هیچ پستی را قبول نمی‌کند جز خدمت به مردم را. گفتم شایعات بسیاری درباره تجارت او مطرح است و به خنده گفتم که می‌گویند تاجر بزرگی هستید که ثروت نامعلومی دارید. شعری از سعدی شیراز خواند: «چند گویی که بداندیش و حسود / عیب‌جویان من مسکینند / نیک باشی و بدت بیند خلق / به که بد باشی و نیکت بینند» و بعد گفت: می‌خواهم این آخر عمری به مردم خدمت کنم. آنگونه که می‌توانم و می‌دانم. ادعا می‌کنم هرچه درآورده‌ام در راه خدا داده و می‌دهم. ادعایی که قابل تحقیق است و همین لذت زندگی است. لذت زندگی برای من.

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
دامادها و دولت‌ها از ازدواج انقلابی تا ازدواج سیاسی
نویسنده : janews - ساعت ۱:٥۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 

ازدواج سیاسی

ندا ضیائی :مهدی و امیرحسین معتقدند که میان سال‌های 1368 تا 1384 در ایران دایی‌سالاری حاکم بوده است چرا که آنان دو دایی دارند که از سال 1368 تا سال 1384 بر ایران حکومت می‌کردند. دایی پدری آنان اکبر هاشمی رفسنجانی بود که از سال 1368 تا سال 1376 رئیس‌جمهور ایران بود و دایی مادری آنان سیدمحمد خاتمی بود که از سال 1376 تا سال 1384 ریاست‌جمهوری ایران را بر عهده داشت.

پدر و مادر مهدی و امیرحسین هاشمیان به ترتیب فرزندان حجت‌الاسلام محمد هاشمیان امام جمعه رفسنجان و آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد بودند و این یعنی آنها فرزندان مشترک «یزد و رفسنجان» و «صدوقی و هاشمیان» هستند؛ جایی که «هاشمی‌ها» و «خاتمی‌ها» به هم می‌رسند. مهدی و امیرحسین تنها کسانی هستند که 16 سال تمام خواهرزاده رئیس دولت ایران بوده‌اند اما پیوند خانواده و دولت در ایران محدود به ایشان نیست:


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
به پرشین بلاگ خوش آمدید
نویسنده : پرشین بلاگ - ساعت ۱:٥۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ فروردین ،۱۳۸٩
 
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com
 
comment نظرات ()